onsdag 16 maj 2012

Tillväxtkontroll med 3D/4D

Åh vilken dag! Bästa dagen på länge. Vi visste inte riktigt vad som skulle vänta i dag med tanke på senaste ultraljudet på Emma kliniken. Jag trodde faktiskt att det skulle bli lika dåliga bilder men en "trevligare" upplevelse. Vi åkte i alla fall hemifrån och var som vanligt lite tidiga när vi kom till kliniken. Dom var så trevliga så trevliga när vi kom in och visste precis vem vi var. Bättre det än att dom tjurar för att vi tjurat! =) 

Vi kom in till barnmorskan, Emi, som vi haft tidigare. Redan vid inledningsfasen så kände man vilken skillnad det var - så himla trevlig barnmorska som verkligen älskar sitt jobb. Hon tog väl hand om oss, tog tid på sig och förklarade allting hon gjorde. Hon ställde frågor och satt under hela förloppet och "nawade" när vi tittade på vår bebis. I dag visade han upp sig ordentligt och bilderna blev väldigt bra! Han sov sig dock igenom hela besöket, förutom i början då tittade han lite för att sedan somna igen. Barnmorskan tyckte att han var så söt, att han var helt perfekt och att hans mun var så söt - han har riktigt markerad läpp och den är fyllig. Vi kom fram till att han har Mickes näsa och haka och min mun. Micke har dock också väldigt välmarkerad och fyllig mun men vi kan väl i alla fall låtsas att det är min mun....ha ha! 

Barnmorskan gick igenom hjärta, hjärna, revbenen, hjärtljuden och mätte honom och hade sig - allting var riktigt bra med honom. 

Senast vi var på ultraljudet låg han på 780 gram - i dag, 10 dagar senare så ligger han på 1194gram. Helt galet! Jag har dock ätit och varit fruktansvärt hungrig den senaste veckan så det ligger helt rätt i tid med det. Han växer förmodligen i en väldig fart nu för att sedan lugna ner sig. Barnmorskan tippade på att han skulle ligga på 3600-4000 gram när han föds. 

Han var rund och fin om magen, alla mått var bra och han har det bra i magen - han låg med huvudet ner. Han låg och pillade med ena handen i huvudet och den andra handen hade han under hakan. Han grimaserade och hade sig under hela förloppet - han var nog inte riktigt nöjd eftersom underläppen ofta tog över - nu vet vi i alla fall hur han ser ut när han är ledsen, alltid något, för det lär vi väl få smaka på ett flertal gånger. Han var så söt när han var besvärad så det ska vi nog klara av. 

Jag längtar som en galning nu, han är så perfekt och så himla fin vår älskade gosse - vi kunde verkligen inte fått något finare. Det har vi gjort bra! 

Jag sa under ultraljudet att jag önskade att tiden skulle gå snabbt nu - då sa barnmorskan att i bland önskar hon att hon bara kunde plocka ut dom när man ligger så på ultraljud för dom är så fina och det höll jag med om, jag sa att det var kasst att hon inte kunde ordna det. 

Nä, han får stanna i magen ett tag till och få lite mer hull och utvecklas mer. 

Vi fick riktigt mycket bilder i dag, vi fick video på hjärtat och på bebisen. Vi åkte i från kliniken riktigt nöjda med vårt återbesök. 

I dag var det riktigt svårt att hålla tårarna tillbaka när man såg honom ligga där inne och grimasera, pilla, sova och ha sig. Han sträckte även ut benen helt under en liten stund - så himla charmigt. 

Jag kände en så obeskrivlig kärlek under besöket och efter, och fortfarande! Jag älskar honom så jag hade kunnat dö och jag har inte ens träffat honom. Jag vet inte vad jag skulle tagit mig till om något skulle inträffa nu, något som inte får inträffa. Gud nåde, säger jag bara!! 

Jag tror att han kommer att komma tidigare än den 19 augusti - dels för att det inte stämmer alls med senaste mens, dels för att mitt SF-mått ligger på plus, dels för att han ligger en bra bit över kurvan för denna veckan. När barnmorskan mätte hans lårben så såg jag vad hans mått låg på i "vecka" då var det 28+0, barnmorskan fick det nog inte själv att stämma så hon mätte om och om igen - till slut blev det 27+5 och jag är ju på 26+3. Jag sa ingenting om detta, barnmorskan sa att allting var bra som det var och då är jag nöjd. Jag frågade dock om man flyttas fram eller tillbaka nu i detta stadiet, men det sa hon att det gör man inte efter vecka 20 eftersom dom växer så individuellt då. Så kanske är vår gosse inne i en spurt nu och att det lugnar sig sen och att han därför ligger lite före i tiden med mått just nu eller så är det helt enkelt så att han kommer tidigare. Vi får väl se!

I dag var i alla fall en riktigt bra dag! Tack Micke för den finaste födelsedagspresenten jag kunde fått!! Detta tar jag med mig hela livet. 

Bilder kommer i enskilt inlägg snart! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar