onsdag 2 maj 2012

Hos barnmorskan!

Micke hämtade upp mig 13.30, då körde vi mot Limhamn. Jag åt en lunch på Limhamns smörgåsbutik - dock ingen smörgås utan en bakpotatis med kycklingröra. Det var väldigt gott och väldigt mycket. Vi hade lite tid över så vi gick in på Pelles och kikade omkring där inne. Micke konstaterade att jag var hopplös att gå in i en sådan butik med, han tyckte jag stannade upp överallt och stod och kollade skitlänge trots att där bara var en massa småskit.

Vi tog bilen och körde mot barnmorskan, vi var lite tidiga men gick in och satte oss och läste. Micke gick på toa och berättade för mig när han kom tillbaka att jag skulle ta ett urinprov för det stod inne på toaletten. Vi hittade en lapp till där vi satt och mycket riktigt stod det att alla gravida skulle lämna ett kissprov till receptionisten eller till barnmorskan när hon kom. Efter många om och men så hade Micke övertygat mig om att detta även gällde mig, för jag är ju gravid? Jag fick snällt gå in och kissa i en burk för att sedan hälla över det i en plastbehållare. Allt detta fanns på toaletten. Jag la mitt kissprov i fickan och sedan ner i väskan.

Vår barnmorska kom och jag tänkte inte mer på kissprovet som låg i min väska. Micke kom på det när vi gick ut från barnmorskan drygt 45 minuter senare, då sa han "Nu har du kissprovet i väskan, vad gör vi med det nu" - jag har återigen lärt mig att inte lyssna på Micke ha ha! Kissprovet ligger fortfarande i min väska för er som undrar, jag ska snart ta tag i det problemet.

Inne hos barnmorskan gick allting bra, förutom mitt blodvärde - jag pushade själv för att hon skulle ta ett stick i fingret på mig och se så att blodvärdet fortfarande var bra. Inga protester och tur var väl det för mitt värde hade sjunkit från 131 till 108. Jag misstänkte detta eftersom jag är så fruktansvärt trött hela tiden. Nu ska jag börja ta järntabletter igen.

Jag ska även lägga om min kost, fullkorn istället för vitt, betydligt mindre socker och mjöl, laktos istället för vanligt - detta tyckte min barnmorska jag skulle testa fram till mitt nästa besök för det kunde vara så att jag har ett problem med kosten, tex laktos och då irriterar detta min tarm. Detta kan både vara orsaken till en del av min symptom men även min ökade panikångest. Det är en lång historia och vi behöver inte gå in så mycket på det - kanske gör det i ett senare inlägg men detta skriver jag mest för att komma ihåg längre fram. =)

Mitt SF-mått låg på 27 centimeter och detta sa barnmorskan var bra och hon sa "plus i kanten där också" så det låg nog lite över vad det gör normalt.

Hjärtslagen fick vi höra och dom låg på 150, alltså hur bra som helst.

Om någon vecka så är det dags för sockerbelastningsprov och då ska jag vara fastande sedan 24.00 kvällen innan - jag ska vara där klockan 08.00, ta med mig en citron och dricka en äcklig vätska och sedan ska barnmorskan se så att jag inte har gravid-diabetes - detta tar 2 timmar. Tur man har en Iphone.

Jag fick även ett moderskapsintyg så det ska skickas in till försäkringskassan dom närmsta dagarna.

Kort sagt så var allting väldigt bra och min barnmorska intygade att allting skulle bli väldigt bra!

Jag fick en ny barnmorska idag, jag har inte haft samma en enda gång under min tid på Sundet - men nu har jag äntligen fått en som ska vara där tiden ut och hon var riktigt bra!

Nu har Micke lagat mat till oss så nu får jag avsluta här! Idag blir det kyckling med kokosmjölk och rödcurry samt ris till det =) Smaskens! Första gången vi käkar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar