onsdag 20 juni 2012

Försäkringskassan, check!?

Har sovit bättre i natt, fortfarande varmt och kuddarna ligger inte som jag vill att dom ska. Jag får ändra sida hundra gånger. Tror den lilla sångfågeln läst min blogg, han har nämnligen valt ett annat träd i natt - tackar så hjärtligast.

Vaknade upp som vanligt tio i 9 - kollade telefonen på alla dess appar och sedan gick jag upp för att käka frulle. Jag hann dock inte så långt, dammsugaren åkte fram, var jag nu fick den orken i från - men det såg ut som att någon rakat mina hundar och sedan skitit i att ta undan håret. Jag fick sedan fart i röva och ringde försäkringskassan, plats 175, glöm det, jag pallar inte, 5 minuter senare ringde jag upp igen och då var jag på plats 185 i kön. Jippi! Trots den långa kön så gick det väldigt snabbt, dom är väl många handläggare.

Jag fick pratat med en lugn, hjälpsam och trevlig tjej och hon satt med mig i telefonen och hjälpte mig med ansökan om föräldrarpenningen. Jag vet inte hur många gånger jag ringt till försäkringskassan och efter samtalet så vet jag varken vad vi pratat om eller vad jag fått ut av det - jag är alltså lika förvirrad som innan samtalet. Nu är i alla fall ansökan innan och jag kan meddela att det är en stor tung sten som lämnat mina axlar och mage. Hoppas nu inte dom kommer med en massa kompletterande uppgifter som dom måste ha för att handlägga, det skulle ju bara vara så typiskt försäkringskassan. Usch! Kom snabbt på något nytt system för sådant här! Inte klokt att man ska behöva lägga ner ett heltidsjobb på att få rätt på saker och ting.

Vi har även bestämt oss för en skötväska, det blir en emmaljunga i samma färg som vagnen och vi har även bestämt oss för babybjörn bärsele active - med ryggplatta och mycket annat som underlätta för längre stunder i bärselen. Både för oss och för bebisen. Vi kommer nog använda bärselen rätt mycket, framförallt när vi är ute med hundarna så är det ju suveränt att slippa ha med vagnen ut hela tiden.

Det är tråkigt väder i dag, så typsikt. Det är varmt och vindstilla men molnen har övertag på himlen. Det ser allmänt grått ut. Tråkigt!

Nu längtar jag till i morgon då vi ska på sista ultraljudet innan vi får se honom i verkligheten! =)


2 kommentarer:

  1. känner igen det med försäkringskassan.. De förväntar att alla förstår direkt.. Jag tyckte det var mycket att tänka på, faktiskt. :) Jag fick till och med komma dit, så att jag verkligen förstod. haha

    SvaraRadera
  2. Vad har ni för vagn? Kan du inte lägga ut bild?

    SvaraRadera